MediaCat

17. Digital Age Tech Summit’ten geriye kalanlar

Dijitalin zirvesi, geleceğin teknoloji dünyasına ışık tutan programıyla katılımcılarını 17’nci kez bir araya getirdi.

17’nci Digital Age Tech Summit, “Yarının Zekâsı” temasıyla Divan Kuruçeşme’de gerçekleşti. Teknoloji yazarı Serdar Kuzuloğlu ve MediaCat & Digital Age Genel Yayın Yönetmeni Pelin Özkan’ın açılış konuşmasıyla başlayan etkinliğin ana gündemi yapay zekâ alanındaki son gelişmelerin yol açtığı ekonomik ve toplumsal dönüşümlerdi. Tarih boyunca benzer dönüşümlere yol açan olayların hatırlatıldığı ve etkinlik temasının arkasındaki içgörülerin paylaşıldığı açılış konuşmasının ardından günün ilk oturumu için sahne Prof. Dr. Hüseyin Şeker’indi.

Veri sahipliği neden önemli?

“Verinin Gücü ve Güçlendirdikleri” başlıklı konuşmasıyla sahnedeki yerini alan Şeker, veriyle biçimlenen yapay zekâ ekonomisinin büyüklüğünü rakamlarla anlattı. Verinin yalnızca İngiltere’de sağlık sistemine katkısının aylık 1 milyar doların üzerinde olduğu bilgisini paylaşan Hüseyin Şeker, veriye 1 milisaniye erken ulaşmanın 500 milyon dolarlık kâr anlamına geldiğinin altını çizerek ilk kez kasım ayında gerçekleşen AI Safety Summit örneğiyle verinin önemini bir kez daha vurguladı.

Hüseyin Şeker’in tartışmaya açtığı bir diğer konuysa veri dünyasının kara delikleriydi. Bunun bir örneği olarak 2015 yılındaki terör saldırılarına dikkat çeken Şeker, 2015’te Paris’te yaşanan terör saldırılarının teröristlerin planlarını PlayStation 4 kullanarak yapmaları nedeniyle tespit edilemediğini; bu başarısızlığın 2018 yılında tüm akıllı oyuncaklardan veri toplanmasıyla sonuçlandığını söyledi.

Veriden değer üretmek

Etkinliğin ikinci oturumu için sahneyi devralan Garanti BBVA Genel Müdür Yardımcısı Murat Çağrı Süzer’e moderatör olarak Serdar Kuzuloğlu eşlik etti. Veri odaklı bankacılık ve fintek yatırımlarına odaklanan oturumda Türkiye’de bankacılık, telekom gibi sektörlerin çok fazla müşteriye açılan ve çok fazla veriye sahip sektörler olduğunu söyleyen Süzer, veriyi “elde oldukça fazla sayıda olan ancak nasıl işleneceği konusunda kendimizi sürekli geliştirmek zorunda olduğumuz bir alan” olarak tanımladı.


Süzer, bankanın veri işleme sürecini “Bizim genel olarak çalıştığımız şey veriyi toplamak yerine düzenlemek ve ondan anlamlı bir şeyler çıkarmaya çalışmak. Sadece Garanti BBVA’nın database’lerinde 4,4 petabayt veri vardır. Bu verinin 600’e yakın modelle işlenmesi gerekir. O modellerin 300 tanesi anlık olarak müşteriye bir tepki üretir” sözleriyle anlattı.

“Bilgisayarlar beyninizin yerini alamaz”

ZHA London Direktörü Cristiano Ceccato ve MMA Kurucusu Melike Altınışık, günün üçüncü oturumunda datanın tasarım ve mimari süreçlerle nasıl bir araya geldiğini masaya yatırdı. Dünyanın en büyük havaalanlarından bazılarının tasarımlarına imza atan Ceccato, yapay zekânın bu süreçte kapasitesi dahilinde olan başlıkları, farklı fikir ve stiller ortaya koymak ve eski tasarımları taklit ederek analiz etmeye yardımcı olmak şeklinde açıkladı ancak yapay zekânın henüz bu sürecin ardındaki fonksiyonel mantığı çözecek durumunda olmadığını belirtti.

Ceccato ayrıca tüm tasarımcılara şu tavsiyelerde bulundu: “Bilgisayarlar beyninizin yerini alamaz, bunu unutmayın. Tasarım sürecinde ellerinizi kullanmayı ihmal etmeyin. Yerinde deneyimler kazanmaya bakın. Kendinize zaman tanıyın ve çalışmalarınızın sonunda elde ettiğiniz tüm çıktıları sevin.”

İçeriğin evrimi

Digital Age Tech Summit sahnesinde “Yapay Zekâ ve Bireysel Yaratıcılık: İçeriğin Evrimi” başlıklı bir sunum gerçekleştiren TikTok Türkiye Ülke Direktörü Barış Aldanmaz, sunumunda içerik üretiminde tekil üretimden günümüze uzanan süreci inceledi ve geleceğe dair öngörülerini aktardı. Bir fikrin geçmişte tekil bir romana, daha sonra matbaa sayesinde çok sayıda esere, teknolojinin demokratikleşmesi ile farklı içerik türlerine kaynak olduğunu aktaran Aldanmaz; bugün, yapay zekâ sayesinde bir fikir olmasa da farklı türlerde milyonlarca içeriğin üretilebildiğine parmak bastı.

Aldanmaz, içerik üreticilere ve markalara üç adımlı bir yol haritası da sundu. Bu yol haritasının ilk adımında teknolojiyi kullanarak içerik sayısını artırmak, ikinci adımda sürekli ve sübjektif olmayan ölçümle kalitenin kontrolü ve son aşamada ise kitle ile birlikte üretmenin önemi yer aldı.

Yapay zekâ hangi aşamada?

Etkinliğin öğleden sonraki ilk oturumu Benedict Evans’a aitti. Hayatımızdaki platform değişimlerinin, teknoloji dünyasındaki gelişmeler ışığında 5-10 senelik periyotlarda yaşandığını belirten Evans, bu platform döngüsünün üç temel başlıkta ilerlediğini belirtti: kullanışlılığının sorgulanması, heyecan verici bir ürüne dönüşmesi ve sıkıcı hale gelmesi. Evans üretken makine öğrenmesinin şu anda “kullanışlı” ile “heyecan verici” arasında yer aldığını söyledi.

Otomotiv sektörünün geleceğine bakış

Evans’ın ardından Ford Türkiye Pazarlama Lideri Talat İşçioğlu ve VML Türkiye Yönetici Kreatif Direktörü Arkın Kahyaoğlu, “Gerçeğin Bir Adım Ötesi: Piksellerden Kitlelere” başlıklı oturum için sahnedeydi. Simge Şenses moderatörlüğünde gerçekleşen oturumun gündeminde, Ford Türkiye’nin sanal influencer’ı Alin’in hikâyesi ve teknolojinin otomotiv sektörünün geleceğini nasıl şekillendireceği vardı. Talat İşçioğlu Alin’in hangi içgörülerden doğduğunu ve marka iletişimine sağladığı katkıları anlatırken, Kahyaoğlu persona oluşumundan sese ve Alin’in paylaştığı içeriklerin yaratımına kadar her süreçte kullanılan teknikleri detaylandırdı.

Oturumun kapanışında Talat İşçioğlu, otomotiv sektörünün geleceğine şu cümlelerle ışık tuttu: “Elektrikli araçlar bizim için büyük bir değişimdi ama esas büyük değişim bundan sonra, bağlanabilirlikle başlayacak. Kısa vadede araçlar çok daha güvenli bir hale gelecek çünkü şehrin altyapısıyla ve trafikteki diğer araçlarla birebir konuşur hale gelecekler. Daha araca binmeden yol ve seyahat planlarının otomatik olarak kurulması sözkonusu olacak. Bunun, şehir yapısını ve insan davranışlarını değiştireceğini düşünüyoruz. Markalar sizinle ilgili o kadar veri toplayacaklar ki etrafınızda inanılmaz bir ekosistem örmeye başlayacaklar çünkü nasıl bir kullanıcı olduğunuzu verilerden öğrenecekler.”

Hikâye anlatıcılığı sanatı

Digital Age Tech Summit sahnesi Talat İşçioğlu ve Arkın Kahyaoğlu ve Simge Şenses’in ardından Edelman EMEA Kurumsal İlişkiler Başkanı & Kriz ve Risk Küresel Başkanı Julian Payne ile ÜNİTE Edelman Strateji Geliştirme Başkanı ve Yönetim Kurulu Üyesi Ercüment Şener’i ağırladı. Payne’in Şener’in sorularını yanıtladığı sohbette ikili “hikâye anlatıcılığı sanatı” üzerine konuştu.


Edelman’dan önce Kral Charles ve Kraliçe Camilla’nın iletişim sekreteri ve İngiliz Kraliyet Ailesi’nin stratejik danışmanı olarak görev alan Julian Payne, kurumun bugüne kadar hayatta kalmasının ardındaki nedenin “yeni teknolojilere uyum sağlamak” olduğunu belirterek dijital çağda dezenformasyon ve misenformasyon konularını Kral Charles ve Prenses Kate’in yakın dönemde dünya gündemini hayli meşgul eden sağlık sorunları üzerinden örneklendirerek tartıştı. Payne, kral ve prensesin farklı stratejik yaklaşımlarının yarattığı sonuçtan hareketle şu çıkarımını paylaştı: “Hikâyenizi kendiniz anlatmazsanız, başkaları sizin yerinize anlatır.”

Medya planlamada yapay zekâ etkisi

Adin.Ai ev sahipliğinde, Selin Ergin Acar moderatörlüğünde gerçekleşen “Geleneksel Medya Planlamada Yapay Zekâ Etkisi: Yerimize mi Yanımıza mı?” isimli oturumda medya planlamanın geleceğinde yapay zekânın rolü ele alındı. L’Oréal Türkiye, Media and Upskilling Manager Bahar Arslangiray, çerezsiz dünyaya hazırlıklarının çoktan başladığını belirtti ve “Veriyi nasıl tuttuğumuz ve sakladığımız konusunda hassas ve şeffaf davranıyoruz. Esas fark yarattığımız kısım datayı işleme ve analiz etme aşaması. Kişiselleştirme çalışmaları burada gerçekleşiyor. Artırılmış bir performans bekliyor tüketici” dedi.

Vodafone Sr. Digital Marketing & Growth Manager Bengin Göçmen de hazırlık aşamasının çok değerli olduğunu belirtti. “O gün geldiğinde hem mecraların hem de markaların yapay zekâ kapasitesi öne çıkacak” diyen Göçmen, retargeting konusunda ortaya çıkabilecek boşlukları da bugünden dizayn ettiklerini söyledi. Bu anlamda da “early-adopter” olmanın değerinin altını çizdi.

Papara Digital Marketing Manager Semranur Akbaş ise dijital ve medya planları yaparken yapay zekâ teknolojilerinden yararlandıklarını belirtti. “Performansımızı artırmak için Adin.Ai ile birlikte bir yolculuğa başladık. Yapay zekâ tool’uyla yaptığımız medya planlamalarında birim maliyet başına yüzde 30’luk avantaj elde ettik. Bunlar bize hem hız sağlıyor hem de kişiselleştirmede imkânları genişletiyor” dedi.

Adin.Ai hakkında daha fazla bilgi edinmek için etkinlik öncesinde girişimin kurucu ortaklarından Serhat Gürcü ile yaptığımız röportajı buradan okuyabilirsiniz.

“Elimizde yarının teknolojisi var”

Digital Age Tech Summit sahnesinde katılımcılarla buluşan isimlerden biri de Google Türkiye Ülke Pazarlama Müdürü Serkan Girgin’di. Konuşmasına hayatlarımızdaki en büyük dönüşümü internet devrimi ve mobil devrimden sonra yapay zekâ devriminin yarattığına değinerek başlayan Girgin, “2030’larda beklediğimiz mantıksal yorumlama ve yaratıcılıktaki gelişmeler bugün gerçekleşiyor. Bu da elimizde yarının teknolojisi var anlamına geliyor” diyerek teknolojinin tahminlerin ötesine geçen gelişim hızına parantez açtı.

Google’ın Gemini’ı eğitim aşamasından itibaren multimodel olarak eğittiğini vurgulayan Girgin, şirketin yapay zekâ destekli ürünlerinin kabiliyetlerini örnekler üzerinden paylaştı. Gemini ile başarmayı hedeflediklerini ise bilgiyi iyileştirme & yaratıcılığı ve üretkenliği destekleme, maksimum fayda üreten platform ve araçları inşa etme, kullanıcıların inovasyon ve büyüme kabiliyetlerini artırma, bu teknolojileri en sorumlu şekilde yaratma ve dağıtma olmak üzere dört başlık altında detaylandırdı.

Start-up ekosisteminde hayaller vs. gerçekler

“Zekâya Yatırım Her Zaman Kazandırır” oturumu, Serdar Kuzuloğlu moderatörlüğünde ScaleX Ventures Ortağı Alper Mat, Commencis Yönetim Kurulu Başkanı ve Dataroid Kurucu & CEO’su Fatih İşbecer, crait.it AI Kurucu ve CEO’su Safiye Dinçtürk Turgut’u ağırladı. Oturumun gündeminde girişimci-yatırımcı ilişkisinde yapay zekâ çözümlerinin yarattığı alanlar, Türkiye’deki girişimlerin karşılaştığı açmazlar ve yatırımcıların karar alma süreçlerine etki eden kriterler vardı.

İçinde bulunduğumuz dönemi “yatırımcı olmak için zor ama keyifli bir zaman” olarak niteleyen Alper Mat, Türkiye’nin büyük dil modelleri geliştirmede önemli bir rekabet dezavantajı olduğuna dikkat çekerek “Bu sebeple yapay zekâ özelinde altyapı değil, uygulama tarafına odaklanan şirketlere yatırım yapıyoruz” dedi.

Türkiye’nin önündeki başlıca sınırlılığın yapay zekânın enerji ve altyapıya olan bağımlılığı olması olduğunu ekleyen Fatih İşbecer ise, girişimcilerin bu alanda karşılaştığı temel ikilemin uzun süre yerele konsantre olanların globalleşme fırsatını kaçırması, hızla globale açılmaya çalışanların çabalarının ise başarısızlıkla sonuçlanabilmesi olduğunu söyledi.

Kurucusu ve CEO’su olduğu crait.it AI ile e-ticaret oyuncuları için yapay zekâ ile satışa yönelik ürün görselleri oluşturan Safiye Dinçtürk ise konuya girişimci perspektifi kattı. Yarattıkları görsellerle yüzde 5-10 arasında tıklanma artışı sağlayabildiklerini söyleyen Dinçtürk, müşteri tarafında karşılaştıkları en büyük zorluğun az kaynakla çok iş yapma ve çok hızlı yükselme olduğunu ifade etti.

Kitlelere ulaşma oyunu

17’nci Digital Age Tech Summit’in son oturumu Gaming in Turkey MENA EU Kurucusu Ozan Aydemir, Joy Game Publishing CEO’su Burak Günsev’in İstanbul Bilgi Üniversitesi Öğretim Üyesi ve İstanbul Blockchain Women Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Çağla Gül Şenkardeş’in moderatörlüğünde gerçekleştirdiği “Start Tuşuna Basın: Yeni Kitlelere Ulaşma Oyunu” oldu.

Oturumun ilk bölümünde oyun sektörüne dair güncel rakamlar paylaşan Aydoğdu, “2023 sonu global rakamlara baktığınızda burada 185 milyar dolarlık bir pazardan bahsediyoruz. Türkiye’de ise 580 milyon dolarlık bir pazardan bahsediyoruz. Bütün dünyada 3,3 milyar oyuncu varken Türkiye’de 47 milyona yakın oyuncu var. Bu da yediden yetmişe markaların ulaşabileceği büyük bir hedef kitle demek. Kodlu kurgulardan oyun içi entegrasyonlara, oyunun görsellerini kullanarak oyunla beraber son kullanıcıya ulaşmaya; espor tarafında sponsorluk yapmaktan markanın kendine özel oyun yapmasına kadar kurulabilecek çok fazla sistem var” dedi.

Günsev ise, “Şu anda 35-45 yaş arası kadın hedef kitle oyunun bütün matematiğini değiştiriyor. Özellikle mobilde en büyüyen kitle” diyerek oyuncu kitlesinde değişen cinsiyet kırılımlarına dikkat çekti.

Etkinlik, dopdolu programı ve yapay zekâ atölyelerinin akabinde katılımcılarına eğlenceli anlar yaşattı. Gün sonunda DJ Ken (Kenan Ünsal) ile iki saatlik bir happy hour etkinliği düzenlendi.

İlgili İçerikler

Parolanı mı unuttun?

Kullanıcı adını ya da e-posta adresini gir. Sana bir e-posta göndereceğiz. Oradaki bağlantıya tıklayarak parolanı sıfırlayabilirsin.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Giriş

Gizlilik Politikası

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.