“Televizyon izleyicisi alternatif arayışında”

Televizyon izleme alışkanlıklarının ülkemizde uğradığı dönüşümü, TLC ve DMAX'in izleyiciye sunduğu alternatif içeriklerin gördüğü rağbeti ve yeni dönemler izleyicisine kavuşacak yerel içerikleri DMAX ve TLC Genel Yayın Yönetmeni Ayşen Şenon'dan dinliyoruz.

25.12.2018 - 15:02 | Arzu Nilay Kocasu

"Televizyon izleyicisi alternatif arayışında"

“Tartı yalan söylemez” diyor Doktor Nowzaradan, rakamların yansıttığı gerçeğe sırt çevirmeye meyilli hastalarına. Nisan 2018 itibarıyla Tamirat Tadilat ile 30 milyon, Hurda Avcıları ve Nasıl Yapılır ile 25 milyon izleyiciye ulaşan ve kasım & aralık aylarında 20 yaş üstü ABC1 hedef kitlesinde 1.72 reyting ve yüzde 12 izlenme payına ulaşan DMAX de senenin başında katıldığı ulusal kanallar arasından sıyrılmayı başardığını ispatlamış gözüküyor.

DMAX ve TLC Genel Yayın Yönetmeni Ayşen Şenon ülkemiz televizyon izleme alışkanlıklarının uğradığı dönüşümü, TLC ve DMAX’in izleyiciye sunduğu alternatif içeriklerin gördüğü rağbeti ve gelecek dönemlerde izleyicisine kavuşacak yerel içerikleri anlatıyor.

Nicedir televizyonu açtığımızda neredeyse her kanalda karşımıza bir dizi çıkıyor. “Gerçek” insanların hayatlarından kesitler sunan yapımlar, sıradan insanların yer aldıkları yarışmalar da revaçta. Gözlemlerinizden hareketle; Türkiye’nin televizyon izleme alışkanlıkları geçtiğimiz yıllar içinde nasıl değişti? Önümüzdeki dönemde ne gibi değişiklikler öngörüyorsunuz?

Türkiye, televizyon izlemeyi seven ve televizyonu önemli bir eğlence aracı olarak gören bir ülke. Araştırmalara göre ülke nüfusunun yaklaşık yüzde 85’i her gün mutlaka televizyon izliyor. Günde, 3 saat 34 dakika televizyon izleme süresiyle dünyada üst sıralarda yer alıyoruz.

Ana kanalların birbirine benzer yayın politikası nedeniyle Türk izleyici de artık alternatif arayışına girdi. TLC ve DMAX gibi alternatif yayın yapan kanallar ön plana çıkmaya başladı.

Dünyada televizyon izleme kültürü hızla değişiyor. Alternatif yapımlar, kaliteli mini diziler, akıllı talk show’lar dünyada öne çıkan içerikler olarak dikkat çekiyor. Teknolojik gelişmeler de televizyon izleme alışkanlığını büyük değişimlere uğrattı. Yavaş yavaş dünyaya ayak uydurmaya başladık ama 180 dakikalık diziler ve gündüz kuşağında üç saatlik canlı yayınlar Türkiye’de izleme alışkanlıklarında hâlâ başı çekiyor. Yurtdışında katıldığımız konferanslarda bu alışkanlıklardan bahsettiğimizde meslektaşlarımız bizi hayretle karşılıyorlar. Ancak tabii şunu söyleyebiliriz, ana kanalların birbirine benzer yayın politikası nedeniyle Türk izleyici de artık alternatif arayışına girdi. TLC ve DMAX gibi alternatif yayın yapan kanallar ön plana çıkmaya başladı. “Hikâye anlatıcılığı” tekniğiyle gerçek yaşamdan kesitler sunan TLC ve DMAX izleyicinin gönlünü kazanmayı bildi ve ilk 10 kanal arasında yerini aldı.

Türkiye’de alternatif içerik arayışının artarak devam edeceğini düşünüyorum. Dijitalin de ön plana çıkmasıyla birlikte, televizyon izleme süresi kısalmaya başladı. Uzun diziler ve programlar yerini daha kompakt, derdini net anlatan, yaşamdan kesitler sunan ve yeni detaylar öğreten programlara bırakacak.

DMAX’in Türkiye’ye gelmesinin üzerinden dokuz ay gibi bir süre geçti. Kanal, bu süreçte, kısa ve orta vade hedeflerini ne kadar tutturabildi?

Bu senenin başında ulusal kanallar arasına katılan DMAX, ilk aylarında yakaladığı 1.1 izlenme payıyla Türkiye’nin en hızlı büyüyen ulusal kanalı oldu. Yayın hayatına başlamasının üzerinden dört ay geçmeden, NTV Spor’dan üç kat fazla izlendi. Günbegün güçlenmeye devam eden DMAX, mutlaka seyredilmesi gereken bir kanal olarak konumunu sağlamlaştırdı. Erkek odaklı bir kanal olarak başlamasına rağmen kadın izleyicilerin de kanalı sevdiklerini gördük ve şu anda hem kadın hem de erkek izleyicilere ulaşıyoruz.

Nisan 2018 itibarıyla Tamirat Tadilat 30 milyon, Hurda Avcıları ve Nasıl Yapılır da 25 milyon seyirciye ulaştı. Temmuz ayında Kırkpınar Yağlı Güreşleri Finali gündüz kuşağında yüzde 7 izlenme oranına ulaştı. Kasım ve aralık aylarında 20 yaş üstü ABC1 hedef kitlesinde 1.72 reytinge ve yüzde 12 gibi etkileyici bir izlenme payına sahip olmayı başardı.

TLC’de emlak konusuna yoğunlaşan çok fazla program var; çoğu da Türkiye’nin yabancı olduğu senaryolara sahip. Öte yandan, bize yabancı bu senaryolara yoğun bir ilgi olduğu anlaşılıyor: Geçen yılın yeni yıl programı oylamasında Emlak Savaşları birinci olmuştu, bu yıl ise sıralamada başı Hayalimdeki Ev çekiyor. TLC’nin en çok izlenen yapımları hangileri; bu yapımlara gösterilen ilgiyi neye bağlıyorsunuz?

Türkiye çok dinamik bir pazar. İzleyicilerimizin daha fazla uluslararası yaşam tarzı ve eğlence içeriğine ulaşmak istediklerini gözlemliyoruz. Türkiye’de henüz çok fazla örneği olmaması ve TLC kategorisindeki diğer kanallarda da benzeri bir program olmaması nedeniyle emlak ve yenileme konseptleri yaşam tarzı programlarımız arasında popülerliğini koruyor.

Türkiye çok dinamik bir pazar. İzleyicilerimizin daha fazla uluslararası yaşam tarzı ve eğlence içeriğine ulaşmak istediklerini gözlemliyoruz.

Emlak ve yenileme konseptinde en çok izlenen programlarımız arasında yer alan Emlak Avcıları, Hayalimdeki Ev, Rüya Gibi Evler, Kumsalda Kelepir Avı, Kumsal Evi Avcıları 20 yaş üstü ABC1 hedef kitlesinde yüzde 2 – yüzde 4 izlenme payına sahipler. Bu tarz programlar, heves uyandıran yaşam tarzları sunmaları, seyircinin gözleme isteğini tatmin etmeleri ve farklı insanların yaşamlarını deneyimleme imkânı sunmaları nedeniyle Türk izleyicilerine enteresan geliyor.

"Televizyon izleyicisi alternatif arayışında"

“Gün içinde başımıza gelenlere hayat diyoruz.” Doktor Nowzaradan

Yerel reality show’ların reytinglerde çoğu zaman başı çektiğini görüyoruz bir süredir. Siz gelecek dönemde yerel içerikler konusunda ne gibi adımlar atmayı planlıyorsunuz?

Yeni seyircilere ulaşmak ve çekirdek kitlemizi tatmin edebilmek amacıyla markamızın değerlerine uyan, ilginç yerel içerikler bulmak için değişik stratejiler izlemeye devam ediyoruz. En çok izlenen içeriklerimiz, Ağır Yaşamlar ve bu sene nisan – aralık ayları arasında 18,3 milyon izleyiciye ulaşan Ağır Yaşamlar: Şimdi Ne Yapıyorlar gibi uzun soluklu programlarımız.

Programın başarısı nedeniyle yerel dönüşüm dizileri üzerinde çalışmalarımız sürüyor, 2019’da Doktor Bülent Cihantimur’un yer alacağı Bu Ben Miyim programıyla izleyicilerimizi yerel içerikle tanıştırmaya başlayacağız. Önümüzdeki günlerde, programla ilgili detaylı bilgileri paylaşacağız. 2019 yılında yerel içeriklerimiz konusunda sürprizlerimiz devam edecek ve TLC’nin bu yönde büyümesine tanıklık edeceğiz.