“Geleceği resmediyoruz”

Felis Ödülleri 2018 Markalı İçerik ve Eğlence Bölümü Jüri Başkanı İnanç Dedebaş'la bölümün detaylarını konuştuk.

13.09.2018 - 10:30 | Gönül Hadımlı

"Geleceği resmediyoruz"

Felis Ödülleri’nde Markalı İçerik ve Eğlence Bölümü bu yıl Publicis One Türkiye CEO’su İnanç Dedebaş’a emanet. Dedebaş kategorinin kritik noktalarından bahsederken, tüm dünyanın içinde bulunduğu ekonomik kriz döneminde ev içi eğlence tüketiminin zirve yapacağını söylüyor.

Hem yaratıcılığı hem de etkiyi değerlendirmesi Felis’in ayırt edici özelliği. Sizce değerlendirme aşamasında bu iki unsurun nasıl bir etkisi olacak?

Pazarlama iletişiminde etki en son beklenen şey, dolayısıyla yaratıcılık aslında etkiyi yaratmak için hayata geçirilen bir konu. İkisini birbirinden çok ayrı düşünmek çok da doğru değil. Dolayısıyla yaratıcılığı ve etkiyi birlikte değerlendireceğiz. Yaratılan ürün, iletişim çözümü bir etki yarattı mı? Pazarlama iletişimi anlamında marka adına ortaya konulan soruna dokundu mu, dokunmadı mı?

Bunun tabii ki başvuru formlarında bir iddiası var, bir de tüm jürinin “evet, bu iddia böyle bir işle böyle bir etkiyi yaratmıştır gerçekten, bu hissiyatı veriyor” ya da “iş buna kendini inandırıyor” diye bir kanaati var. Amaç, ortaya konulan ürün ve ortaya çıkan etkinin birbiriyle uyumlu olup olmamasına mutlaka bakacağız.

Geçtiğimiz sene Nike – Arda Turan’la Hız Antrenmanı’ndan Netflix – Ebru Originals ve Axe – Erkekler de Ağlar’a dek akıllara kazınan pek çok iş Markalı İçerik ve Eğlence Bölümü’nden de Felis götürdü evine. Bu sene nasıl işler göreceğimizi düşünüyorsunuz?

Markalı içerik ve eğlence belki de bütün yarışmanın bizim işimizin de geleceğine ışık tutan en önemli bölümlerinden biri. Çünkü tüketici her geçen gün kontrolü daha fazla eline alıyor ve kontrolü eline aldığında müdahaleci reklamcılık anlayışı etkisinden biraz daha kaybediyor. Dolayısıyla onun da içinden geçmek ve tüketmek isteyeceği, onunla bir değer değişimi yaratan markalı içerik işlerinin sayısının artması sektör adına çok önemli. Dünyada da genç neslin içinde hâlâ, “Niye izlediğimiz içerikler bölünüyor ve bize reklam gösteriliyor, ittiriliyor ve dayatılıyor?” diye şaşıranlar var. Bu insanlar reklam engelleme teknolojileriyle bildiğimiz geleneksel reklamları her geçen gün daha çok engelliyorlar.

Bu kategorinin geleceğe ışık tutma misyonunun içinde verinin kullanımının ortaya koyulduğu, bunun yaratıcı çözümlerde kullanıldığı markalı içerik işlerinin sayısının artacağını düşünüyorum. Bunun dışında teknolojinin iletişim çözümlerinin içerisine girdiği -bunu sadece medya kanalları ekseninden değerlendirmiyorum- işin kurgusunda, sahasında hakikaten fark yaratan işlerin başvuracağını düşünüyorum.

Bir de hemen hemen her kategoride işbirliklerinin artacağını düşünüyorum. Artık tek bir marka, bir şirket tüm sorunlarının çözümünü tek başına yapabilecek durumda değil. Bir ekosistem, bir partnerler dünyası yaratması gerekiyor, bunun da en çok vücut bulabileceği kategori markalı içerik ve eğlence. İçeriği üretenden içeriğin teknolojisini geliştirene; bambaşka bir çekim tekniğiyle onu sahaya indirene kadar uzayıp giden bir işbirliği silsilesi var bu kategoride. Dolayısıyla bunlar fark yaratacaktır. Bizim de içerisinde çok aktif olduğumuz toplumsal cinsiyet eşitliği kategorisi bu konuda gündeme gelebilecek, Türkiye’yle de çok ilintili olduğunu düşündüğüm etki yaratacak alt kategorilerden biri olacaktır.

Tüm dünyanın, ülkemizin de zorlu günler geçirdiği bir dönemdeyiz. Sizce böyle bir gündemde tüketicinin eğlence anlayışı ve eğlencenin pazarlama alanında kullanımı nasıl şekilleniyor?

Tüm dünya, Türkiye ekonomik olarak zor zamanlardan geçiyor, doğru. Ama aslında bu, markalı içerik ve eğlence sektörüyle çok ilintili olarak tüketicinin bambaşka bir tüketimini artırıyor. Bu göreceli yavaşlama dönemleri ev içi eğlence dediğimiz tüketimin zirve yapacağı dönemlerdir. Bu kategoride üretilen içeriklere daha başka bir görev düşüyor çünkü tüketicinin aslında temelde iki beklentisi var: yatırılan yatırımı doğru kullanmak ve tüketicinin zamanını doğru kullanmak.

Onun zamanını doğru kullanmanın da birden farklı boyutu var. Biri bilgilendirmek, biri eğlendirmek. Ev içi tüketimin artacağı bu gibi dönemlerde de tüketicinin ya bilgileneceği ya eğleneceği aynı zamanda da marka mesajlarının içeriğin mesajlarıyla birlikte yaşayabileceği içeriklerin daha çok beğenileceğini düşünüyorum. Çünkü temel görevlerden biri tüketicinin algısını böyle dönemlerde daha iyi yönetebilmek ve aynı zamanda da hayatlarına değer katabilmek.

Felis Ödülleri 2018 Markalı İçerik ve Eğlence Bölümü’ne başvuracak adaylara nasıl bir çağrıda bulunmak istersiniz?

Bu kategori neden çok önemli? Tüm dünyada medya yatırımları yaklaşık 500 milyar dolar ve her yıl yüzde 4 – 4,5 büyüyor diyelim. Dijital, mobil reklam yatırımlarının büyümesinden bahsediyoruz hep, bunun yanında aslında zikredilmeyen çok önemli bir kategori de markalı içerik ve eğlencenin büyümesi.

Tüm dünyadaki reklam yatırımlarının iki katı hızla büyüyen bir alandan bahsediyoruz. Bu da markalı içerik ve eğlence kategorisinin dünya reklamcılığında talep edilen yeni reklam formatı alanlarından biri olduğunu gösteriyor. Dolayısıyla burada yenilikçi ve ilham verici işler yaratmak sektör adına ayrı bir önem teşkil ediyor çünkü reklamcılık aslında ittirdiğimiz mesajlar yerine tüketicinin içinden geçtiği, tüketmek istediği mesajlara doğru dönüşüyor. Bunun da en çok vücut bulduğu kategorilerden biri markalı içerik ve eğlence. Geleceğin resmini, geleceğe ilham veren işleri gören bir kategorinin içindeyiz.