Site icon MediaCat

Advertising Age Türkiye seçti: 30 Under 30

Advertising Age Türkiye seçti: 30 Under 30

Kazandığı ödüllerle göğüs kabartan, kampanyanın beğeni, hatırlanma ve WOMM skorlarını zirveye taşıyan, yeni lovemark’lar yaratan bir başarının anatomisini, elinin hamuruyla mutfağa giren genç yetenekleri göz ardı ederek yapmak olmaz.

Advertising Age Türkiye, hazırladığı 30 Under 30 dosyasında ilk kez, özellikle son bir yılda adından söz ettiren, yaratıcı ve yenilikçi işlere imza atan, portföyüne ve ajansına ödüller kazandıran, ilham veren fikirlerle sektörün geleceğine ışık tutan 30 yaş altı 30 yaratıcı ismi bir araya getirdi. Çoğunluğu sektörün önde gelen reklamcılarının önerileriyle oluşturulan, geleceğin ezber bozmaya aday reklamcılarıyla tanışın:

Andaç Erkök

Art Direktör, Leo Burnett İstanbul

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Ali Taran’la çalışmayı isterdim. Kendisiyle tanışmadım fakat tarzını, reklamlarının etkisini bilmek yeterli.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Micheal Jordan.

90’lar benim için…
Keşif dönemi. Her şeyi, hayatı, insanları, kendimi, daha fazla gözlemlemekti. Çocukluktan atlamayla birlikte etrafına daha fazla zaman ayırmaktı.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Üniversitede bölüm başkanımız derdi ki: Suç ve Ceza’yı okumadan bana soru sormayın.

Andaç Erkök son 2,5 yıldır Leo Burnett’te yaratıcılığa meydan okuyor. Erkök’ün en güncel başarısı geçtiğimiz Haziran ayında düzenlenen 11. Kırmızı Ödülleri’nin Radikal Canlı Kırmızı için aldığı brief doğrultusunda iki saat içinde hazırladığı sosyal sorumluluk ilanı. Profesyonel geçmişine Effie ve Kristal Elma kazanan kampanyaları sığdıran Erkök, şimdiden Akçay’da balık tutacağı günleri hayal ediyor. En çok cesur markalarla çalışmak istediğini belirten art direktör, Bob Marley’in sözünü şiar edinmiş hayatında: “Asla başka insanlar üzülmesin diye kendini üzme. Unutma; sen kaldırabiliyorsan, onlar da kaldırabilir.”

Aytaç Şahin

Dijital Art Direktör, Manajans JWT

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
Pilavcı olmak istemediğimden eminim. Cihangir’de bir makarnacı veya Kadıköy’de sahaf da olmak istemiyorum. Şimdilik tam gaz devam.

Ajansta en çok eğlendiğiniz anlar:
Sabahın çok erken saatlerinde uyanıp ajansa gidebildiğimde çaycı Musa Abi’yle muhabbet etmek bana çok iyi geliyor. Ona da öyle geliyordur umarım.

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
Linda Acıman’ı yılbaşı partisinde barın üzerine çıkarıp, dans ettirmem. Siz çıkarsanız ben de gelirim diye kandırmıştım. İngiliz centilmenliğine yakışmayan bir hareketti. Buradan tekrar özür diliyorum.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Eric Kallman.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Jean Baudrillard – Simülakrlar ve Simülasyon.

Tuğbay Bilbay’ın ”parlak bir geleceğe sahip olacağından” şüphe duymadığı Aytaç Şahin’in kariyeri, kendisiyle birlikte sektöre giriş yapan dijital bir ajansta, müşteriyle girdiği münakaşa sonucu kovulması ve müşterinin batmasıyla; girdiği ikinci ajansın ise altı ay sonra kepenk indirmesiyle başladı. Şahin bu kör talihini son bir senede ‘Elidor Pembeyi Yakala’, ‘Sevmeyen Var mı?’ (Ülker Çikolatalı Gofret), ‘Kepeksiz Gol Olur’ (Clear) ve ‘Harbi Biracılar’ (Marmara Gold) ile çevirdi.

Dijitaldeki hâkimiyetine karşılık, Şahin’in sosyal medyaya bakışı bir hayli enteresan: “Histerik bir çöplük, toplumsal şizofreni evriminin son mecrası. Süreç olarak bakınca ise gayet güzel, seviyoruz.”

Berat Pekmezci

Art Direktör, İllüstratör, Alametifarika

Bu zamana kadar aldığınız en iyi tavsiye:
“Sivri olma, işine gücüne bak.”

Sizin için sektörün duayeni:
Hem tasarımcılığı hem de ağabeyliğiyle Uğurcan Ataoğlu.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Fenerbahçe’nin formalarını tasarlamak isterdim.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Alex Bogusky.

2000’ler benim için…
Filmin torrent’e düşmesini beklemek.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Daytripper-Fabio Moon & Gabriel Ba.

“Berat hem art direktör hem çizer hem illüstratör hem de tasarımcı olarak işleriyle göz dolduran, dokunduğu her şeyi güzelleştiren çok yönlü bir yetenek. Bu doğal olarak ona, her işe, her brief’e en uygun elbiseyi dikebilme becerisi veriyor.” Karpat Polat, Alametifarika’nın başarılı art direktörlerinden Berat Pekmezci’nin yeteneklerini böyle anlatıyor.

Son dönemde Filmekimi 2013 kampanyası ile öne çıkan Pekmezci, şu günlerde bir çocukluk hayalini gerçekleştirmiş olmanın haklı gururunu yaşıyor. Pekmezci yakın geçmişte raflarda yerini alan ve Levent Cantek’in yazarlığındaki ‘Emanet Şehir’ adlı çizgi romanın çizgilerinin sahibi.

Buse Şay

Art Direktör, Medina Turgul DDB

Bu zamana kadar aldığınız en iyi tavsiye:
İnat edin.

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
Ödül aldığımı duyan annemin, telefondaki sesini işittiğim an.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Old Spice.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Robert De Niro.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Dublörün Dilemması.

Sizin için sektörün duayeni:
Ali Taran.

Kurtcebe Turgul’a göre Buse Şay, sektörde iyi iş üretirken pozitif kalabilen özel insanlardan. “Ödül zamanları dişleri uzayanlardan değil ama gayet güzel basın ilanlarına imza atıyor (Mesela Yataş Uyku Günü ilanı iyi iştir).

30 yaşının üstünde de bu hasletleri sürerse gelecekte de övgüye değer işler yapacaktır” diyor onun için Turgul. 2012 yılından bu yana Medina Turgul DDB’de Digiturk, Siemens, Yataş, Lipton ve Algida’nın yaratıcı süreçlerine başarıyla temas eden Şay, son bir yılda Nil Karaibrahimgil ile yaptıkları ‘Karaoke’ (Dİgiturk), BKM oyuncuları ile yaptıkları ‘Tekerleme’ (Vodafone 3G), Yataş Dünya Uyku Günü ve Lipton Yemek Sonrası Çay çalışmalarıyla dikkat çekiyor.

Can Yıldız

Metin Yazarı, Team Red

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
Bir gün sinemada, yazdığım reklamı gördüm. Arka koltuktaki adam, “Ne güzel reklam yapmışlar lan, helal olsun” dedi. Arkamı dönüp “Eyvallah birader” diyemedim ama çok gururlandım.

Sosyal medya benim için…
Eğlenceli, kafa dağıtma yeridir. Kesinlikle bir fokus grup değildir.

90’lar benim için…
Müzik.

2000’ler benim için…
Şurdan bir 90’lar çal da dinleyelim.

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
Yok öyle bir şey.

Bazı müşteriler vardır ki onların temposuna yetişmek, neredeyse günaşırı çıkan her kampanyası için ayrı bir fikir üretmek herkesin harcı değildir. Türkiye pazarındaki payını artırmaya kararlı Vodafone gibi. Can Yıldız yorucu temposuyla reklamverenin isteklerini en seri biçimde karşılamak adına kurulmuş olan Team Red’in hatırı sayılır sayıdaki metin yazarlarından biri.

Beşiktaşlı futbolcular ve teknik direktör Slaven Bilic’i küçük taraftarlarla buluşturan Vodafone Arena’nın yanı sıra geçtiğimiz yılın adından sıkça söz ettiren filmlerinden Bir Aşkın Röntgeni’nin de yapı taşlarından olan Yıldız’a “kefil” olan isimse Team Red Kreatif Direktörü Ayşe Aydın.

Cankat Oğuz

Senior Art Direktör, IGOA

Ajansta en çok eğlendiğiniz anlar:
Deadline zamanı-hele ki işler sıkışık durumda ise-ekip olarak geldiğimiz ortak bir delirme anı, bir psikolojik nokta oluyor. İşte o noktada, dünyanın farklı köşelerinde olsak da hepimiz aynı şeyi düşünebiliyor, yapabiliyor ve “kopabiliyoruz”.

Bu zamana kadar aldığınız en iyi tavsiye:
Herkesin gittiği yol muhtemelen en doğru yoldur ama o yoldan gitme.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
20 yıl sonraki halimle.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Arkadaş sohbetlerinde yaratıcılığı ve dahiliği kadar parkelerinin temizliği ile de kendinden söz ettiren biri…

Hâlâ ülkenin çoğunluğunca bir tabu statüsünde olması nedeniyle reklamı yapılması en zor olan ürünlerden biri prezervatif. Cankat Oğuz böylesi bir atmosferde art direktörü olarak görev aldığı OKEY prezervatiflerinin hem dijital hem de sosyal medya çalışmalarını yürütüyor. Yani OKEY’in Kristal Elma ve Altın Örümceklerinin ardında bir gizli kahraman arıyorsanız doğru yerdesiniz.

Oğuz’u birçok meslektaşından ayıransa işin hem konsept üretimini üstlenip hem de bu konseptin kodlamasının üstesinden gelerek fikre işlevsellik kazandırabilmesi. Türkiye’deki ilk mobil AR oyunlarından Kristal Elma’lı Operasyon Detan da altında yine Cankat Oğuz imzasını görebileceğiniz, geçen yılın önemli işlerinden biri.

Çağrı Çelik

Kreatif Ekip Lideri, M.A.R.K.A

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
Ömür bitmeden iş bitmez.

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
Yaptığımız işin satışları artırdığını duyduğum an.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Jack Trout.

Sosyal medya benim için:
Hak ettiğinden fazla ciddiye alındığını düşündüğüm, abartılı bir mecra.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Jack Trout ve Al Ries’ın tüm kitapları.

Hafta sonu olmazsa olmazınız:
Dostlar.

Geçtiğimiz yılın en çok sükse yapan ürünlerinden biri hiç şüphesiz soğuk çay kategorisinde yarattığı sarsıcı etki ile Didi’ydi. M.A.R.K.A imzası taşıyan kampanyalarıyla piyasaya giren Didi’nin bu başarısının ardındaki yaratıcı isimlerden biri ise ajanstaki beşinci yılını yaşayan Çağrı Çelik’ti. Üniversite eğitimi süresince her yazı M.A.R.K.A’da staj yaparak geçiren Çelik yıl boyunca Didi’nin yanı sıra Türk Telekom ve TTNET’in de ses getiren kampanyalarının kreatif süreçlerinde yer aldı.

Sektörün duayeni olarak nitelendirdiği Hulusi Derici Çağrı Çelik’i “reklam işine karşı coşkulu ve tutkulu” şeklinde tanımlıyor.

Ece Berktav

Kreatif Takım Lideri, M.A.R.K.A

Hafta sonu olmazsa olmazınız:
Hafta sonu olması yeterli.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Madonna.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Rahmetli Bill Bernbach.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik:
Salvador Dali.

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
Sonunu düşünen kahraman olamaz.

2000’ler benim için:
Uçan arabaları görememenin hayal kırıklığı.

Didi’nin pazarda dengeleri değiştirmesinin ardındaki isimlerden bir diğeri Ece Berktav. Dame de Sion’da “askerliğini” tamamladıktan sonra Bahçeşehir Üniversitesi Reklam Bölümünden mezun olan Berktav Alametifarika ve Tayfa Ajans’taki staj deneyiminin ardından duayen olarak bellediği Hulusi Derici’nin M.A.R.K.A’sında almış soluğu. Öğrenme arzusu ile dolu, reklama sevdalı Berktav, Ezgi Mola ve Alp Kırşan’ı buluşturan DeFacto kampanyalarının yanı sıra üç büyükleri Ali Sami Yen’de buluşturan Torunlar GYO reklam filmlerinin de ardındaki isimdi. 2000’leri uçan arabaları görememenin hayal kırıklığı olarak nitelendiren Berktav’ı avutacak yegâne nasihat kendi favorisi olan “Amaaan boşver” olsa gerek.

Ece Diçmen

Art Direktör, Y&R İstanbul

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
Sweetie.

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
Benim işimin benim yaptığımdan habersizce bana övüldüğü anlar.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Bogusky.

Sosyal medya benim için…
FOMO (Fear of Missing Out).

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Malcolm Gladwell – Blink.

Hafta sonu olmazsa olmazınız:
Kedilerle öğle uykusu.

“Önce ileri, sonra önüne bak!” sözleri Ece Diçmen için paha biçilemez hale gelmiş. Çocukluğundan beri resim ve heykel eğitimi alarak, üniversitede grafik tasarımına atılmış genç art direktör. Çocuk kitapları resmetmek hayaliyken, Leo Burnett’te çalıştığı 1,5 sene ona asıl habitatının reklam sektörü olduğunu hissettirmiş. Geçtiğimiz yılın Mayıs ayından bu yana Y&R’da çalışan Diçmen, Danino, Danette ve Odeabank gibi büyük markaların kampanyalarının altına yaratıcı imzasını atmış. Birçok sektör çalışanı gibi, o da sunuma saatler kala ajansta sabahlanan anlardan büyük keyif alıyor. Tam bir kedi sever olan Ece Diçmen’in ilk işiyse Fiat Bravo için hazırladığı bir gazete ilanı.

Engin Erden

Reklam Yazarı, Medina Turgul DDB

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
Sanırım Intel+Toshiba’nın geçen seneki “The Beauty Inside” kampanyası gibi, baktığınızda çok reklam gibi durmayan bir kampanyanın son işim olmasını isterdim.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Skittles, Old Spice, Newcastle Brown Ale gibi kendini çok ciddiye almayan, cesur işler yapmaya açık markalar.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
David Droga.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Cersei Lannister.

90’lar benim için…
Michael Jackson ve Michael Jordan.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
The Zombie Survival Guide – Max Brooks.

23 yaşında stajyer metin yazarı olarak girdiği Medina Turgul DDB’de reklam yazarlığı yapan Engin Erden’e İş Bankası, Volkswagen, Ülker, Hürriyet, Siemens gibi markaların kampanyalarının künyelerinden aşinayız.

Erden’in son bir yıldaki çalışmaları arasında Siemens Blender için yazdığı ve radyo kampanyası kategorisi dahil üç Kristal Elma kazanan “Siemens Blender- Karıştıranlar” en dikkat çeken işlerinin başında geliyor.

Erden’in , Kurtcebe Turgul’un sıklıkla söylediği “İnsan evladı böyle mi konuşur? Şu diyalogları gerçek insanlar nasıl konuşuyorsa öyle yazın” tavsiyesini şiar edindiği kesin zira Turgul, Erden’den, “Daha uzun yıllar burada görmek isteyeceğim biri” diyerek bahsediyor.

Ercan Nailoğlu

Sanat Yönetmeni, 41? 29!

Ajansta en çok eğlendiğiniz anlar:
Genellikle sabaha karşı 4-5 suları. Yetişmesi gereken işlerde yardımlaştığımız zamanlar. Sol yandan logoyu uzatanlar, beri yandan font isteyenler ve Faruk K.

Fırsatım olsa da yeniden yapsam dediğiniz şey:
Buz Hokeyi.

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
Cannes Young Lions Türkiye’deki Cyber kategorisi birinciliği.

Sizin için sektörün duayeni:
Rob Schwartz.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Old Spice.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Ursula K. Le Guin – Yerdeniz Öyküleri.

Henüz lisedeyken ajanslarda staj yaparak bileğine ‘kurumsal’ bir kimlik kazandırmaya başlayan Ercan Nailoğlu, üniversitede resim eğitimi aldığı günlerin ardından hatırı sayılır bir sanat yönetmeni olarak mesleğe atıldı.

Yaklaşık bir senedir 41? 29! bünyesinde çalışan Nailoğlu, (UX/UI) kullanıcı deneyimli arayüz tasarımları, illüstrasyon, infografik ve konsept tasarımlar da yapıyor.

Son dönemde Akbank Webit Açılış Prezentasyonu ve Renault Megane Kurumsal Sitesi ile yaratıcı portföyünü genişleten Nailoğlu, Alemşah Öztürk’e göre, sektörün insan kaynağı sıkıntısına karşılık ajansın ve mesleğin değerli isimlerinden biri.

Erdem Güler

Reklam Yazarı, Manajans JWT

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
David Droga.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Cate Blanchett.

Sosyal medya benim için…
Kötü mizah.

90’lar benim için…
Championship Manager.

2000’ler benim için…
Football Manager.

Hafta sonu olmazsa olmazınız:
Uyumak.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Pıtırcık.

Tuğbay Bilbay’ın ‘parlak bir geleceğe sahip olacağından’ şüphe duymadığı isimlerden biri olan Erdem Güler, ilk işi olan miçoluk ve son işi olmasını istediği şarkütericilik arasındaki reklam kariyerini “eklenme sırasına göre yemek+maaş+SSK” olarak özetliyor. Ancak Güler’in son bir yılda ismini altına yazdırdığı işler bu üçlünün birkaç yüz adım ötesine geçmiş durumda. Turkcell’in bu yılki Anneler Günü, Turkcell Hayal Ortağım, annelerin kalbine ve zihnine giden yolu bir kalem darbesiyle çözen Moova Anne Görüşü ve Shell Autogas filmleri Erdem’in imzasına sahip.

Erdem’in kariyerinde en gurur duyduğu an ise, Bilbay’ın öngörüsünü boşa çıkarmayacak cinsten: Her an.

Esra Büyükdoğanay

Art Direktör, Ogilvy & Mather İstanbul

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
Bir yıl önce Cannes’da Back to Vinyl işimizle iki Altın Aslan aldık. Medya kategorisinde ödülü almak için sahneye çıktığımızda patronum Stephan Vogel bir sonraki gün de yine aynı sahneye çıkacağımızı, Tasarım Kategorisi’nde de altın alacağımızı söyledi. İşte o an. Bundan büyük mutluluk olamazdı.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Kolle Rebbe’nin kreatif direktörü Sascha Hanke’nin işlerini çok beğeniyorum. Onunla ya da Hornbach’ın işlerini yapan Guido Heffels’la çalışmak isterdim.

Hafta sonu olmazsa olmazınız:
Tabii ki kahvaltı. Hatta eşime her defasında “Kahvaltının en kötü yanı bitmesi” derim. Ve çok komikmiş gibi her defasında güleriz.

“Sen iç mimarlık okudun; grafik tasarım, illüstrasyon yapamazsın diyenleri tek tek andım.” Lürzer’s Archive 200 Best Illustrators Worldwide kitabına dahil edilen Esra Büyükdoğanay’ın tek gurur duyduğu an bu değil elbette. Back to Vinyl ve Office Turntable işleri ile bir yıl önce iki Altın Aslanın yanı sıra One Show, ADC ve Epica’dan da birçok ödül toplayan Büyükdoğanay, Ogilvy İstanbul’a katıldıysa da “hâlâ gerçek bir network insanı olarak” Frankfurt ofisi için de çalışıyor.

Ogilvy Frankfurt ofisinde tasarım bölümünün kreatif direktörü Helmut Meyer’le tanışmasını kariyerinin dönüm noktası olarak değerlendiren Büyükdoğanay’ın en büyük hayali ise günün birinde kişisel bir sergi açabilmek.

Gökhan Özdemir

Reklam Yazarı, Rafineri

Sizin için sektörün duayeni:
Ali Taran.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Sony ve Nike ile çalışmak istemişimdir hep. Şu an Sony ile çalışma fırsatını yakaladım, darısı Nike’ın başına.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Reklam dediğimiz şeyin aslında toplumsal bir harekete dönüşebileceğini bizlere gösterdiği için Alex Bogusky demek istiyorum.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Settar Tanrıöğen ve Ercan Kesal ile birlikte bir çilingir sofrasına oturmak isterdim. Her ikisi de büyük hikâyelerle dolu insanlar benim gözümde. Onlar anlatsın, ben dinleyeyim.

“Benim bu mesleğe başlamamda Michael Jordan’ın oynadığı “Maybe it’s my fault” adlı Nike reklamının büyük etkisi var. O reklamı izledikten sonra büyülenmiştim. Ben de bu işi yapmak istiyorum demiştim. Son işimin de tıpkı onun gibi gençlere ilham veren bir iş olmasını çok isterim.”

Bu sözler Rafineri Reklam Yazarı Gökhan Özdemir’e ait. Yapı Kredi Az Laf Çok İş ile Cannes Lions’tan Türkiye’ye Altın Aslan getiren ekipte yer alan Özdemir’in son yıllarda öne çıkan diğer işleri ise, Sony Xperia Z için yaptıkları “Avcılar” kampanyası ve Yapı Kredi Bireysel Emeklilik Sistemi için yaptıkları kampanya. Özdemir şimdilerde Opet, Yapı Kredi, sahibinden.com ve Efes markaları için çalışıyor.

Hamit Dereçayır

Reklam Yazarı, Voden

Bu zamana kadar aldığınız en iyi tavsiye:
“Twitter 140 karakterde etkili anlatmanı istiyorsa, sen 40 karakterde daha etkili anlat.” Tabii bu bakış açısını tüm işlere yansıtmak önemli.

Hafta sonu olmazsa olmazınız:
Zaten bir hafta sonum var onda da olmazsa olmazım mı olsun? Farklı şeyler yapmayı tercih ediyorum.

90’lar benim için…
Mario 8-4 (Geçemedi).

Sizin için sektörün duayeni:
Alex Bogusky.

Sosyal medya benim için…
Ekmek teknesi.

Voden Kreatif Direktörü Erdem Ateş reklam yazarı Hamit Dereçayır’ın geleceğine dair öngörüsünü şu sözlerle yapıyor: “Heyecanlı, meraklı, gelişime açık yapısı ve uygulanabilir yaratıcı fikirleriyle Hamit’in dijital reklam sektöründe adından daha çok söz ettireceğine inanıyoruz.”

Voden’de Türk Telekom, TTNET, Avea ve Peugeot gibi büyük reklamverenlerin kreatif ekibinde görev alan 89 doğumlu Dereçayır, Alametifarika bünyesinde stratejik planlamada görev alarak başladığı kariyerinde marka stratejilerine olan hakimiyetini ve geleneksel reklamcılık bakış açısını, dijital ve yenilikçi fikirlerle birleştirmekte de son derece başarılı.

Harun Yürük

Reklam Yazarı, Drive Dentsu

İlk işiniz:
Eczacı çıraklığı.

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
İşimizin Prague International Advertising Festival’dan davet alması.

Sizin için sektörün duayeni:
Ali Taran.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Jeremy Craigen.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik:
Yavuz Çetin’e “takma kafana be abi” derdim.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Kürk Mantolu Madonna – Sabahattin Ali.

Drive Dentsu’nun reklam yazarı Harun Yürük’ün reklamcı olma hikâyesi oldukça ilginç. Reklamcılığa, bir reklamcıyı Greenpeace’e destekçi olmaya ikna ederek 2006’da başlayan Yürük’ün bu aralar çalıştığı markalar arasında Dyo, AsyaCard, AsyaEmeklilik, TüvTürk, Trafikte Sorumluluk Hareketi bulunuyor. Yürük, Trafikte Sorumluluk Hareketi – Tekerlekli Sandalye ile Prag International Advertising Festival’de finale kaldı, A Awards Açıkhava Reklamları Yarışması’nda Kentsel Tasarım Özel Ödülü’ne layık görüldü.

Murat Yavuz’a göre Yürük, “son yıllarda dikkat çeken ve ajansa ödül ve farkındalık getiren önemli işlerin altına imza atan” bir yetenek.

Hüseyin Sandık

Sanat Yönetmeni, Alametifarika

İlk işiniz:
Boğaziçi Üniversitesi Müzik Kulübü için poster tasarımı.

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
Nike – Write the future.

Fırsatım olsa da yeniden yapsam dediğiniz şey:
Düzenli olarak o fırsatı yaratmak.

Sizin için sektörün duayeni:
‘Üstat’ olarak gördüğüm farklı disiplinde önemli insanlarla çalışma imkânı buldum. Birinden öğrendiğimi bir diğeriyle kıyaslayamam. Bu isimler içerisinde en önemlileri Memed Erdener, Bülent Erkmen, Kenan Ünsal ve şu anda da çalışma imkânı bulduğum Serdar Erener’dir.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Obey.

2000’ler benim için…
Bilgisayar.

Alametifarika semalarında gökte uçan füze benzeri bir cisim görürseniz, bilin ki onu oralara gönderen Hüseyin Sandık’tır. Ona ateşli cisimler kadar keyif veren bir başka şey de müzik, illüstrasyon, tasarım ve hareketli görüntü disiplinlerinin hepsini bir araya getirebildiği sanat yönetmenliği konumu.

Alametifarika’nın öne çıkan ’30 yaş altı’ yaratıcılarından biri olan Sandık, 2012 yılında GMK tarafından Yılın Genç Tasarımcısı ödülüyle onurlandırıldı. Yaratıcı Babylon posterlerinin ve geçtiğimiz yılın Boyner işlerinin ardındaki isim de Hüseyin Sandık’tan başkası değil.

“Üstat olarak gördüğüm farklı disiplinde önemli insanlarla çalışma imkânı buldum” diyen Sandık, hayatında yeni fırsatlar yaratmayı kariyeri için olmazsa olmaz olarak görüyor.

Kıvanç Talu

Yaratıcı Reklam Yazarı, C-Section

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
2009 yılında Gitti-Gidiyor için yaptığım Eski Sevgilisinden İntikam Alan Kız videosunun Der Spiegel’de haber olması. 20 yaşında bir çocuk olunca insan çok heyecanlanıyor öyle şeylere.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Diesel.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
David Droga, Emrah Yücel.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Neil deGrasse Tyson, Michel Gondry, Jimmy Kimmel ve Safiye Soyman ile çok iyi bir masa olabilirdik.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Açık olayım ben de okumadım ama Atlas Silkindi o kadar kalın bir kitap ki, sanki okumazsak çok şey kaybedecekmişiz hissi veriyor.

Rock’n Coke’ta Ben Niye Yokum, Onu Tanıdınız mı? (Coca-Cola), Sokak Oyunlarının Gerçek Kahramanları (Fanta) ve diğerleri. Hepsi de Kıvanç Talu’nun yaratıcı zihnini ve kalemini yerinden oynatıp künyesine adını yazdırarak, geçtiğimiz senenin en iddialıları arasında yer alan ve ajansına çok sayıda ödül kazandıran işler.

Kariyeri, interneti sallayan bir viralle-Eski Sevgilisinden İntikam Alan Fulya (Gitti Gidiyor)- başlayan Talu, sınırlarını her seferinde aşmayı bilen yaratıcılardan.

Üstelik zamanında pek çok kişinin, gerçekliğinden sual etmeyerek ‘evlilik teklifi’ kabullerini değiştiren, ‘Dünyanın En Güzel Evlilik Teklifi’ (THY) çalışmasında da Talu’nun parmağı var.

Mehmet Güney

Reklam Yazarı, TBWA\ISTANBUL

Bu zamana kadar aldığınız en iyi tavsiye:
“Yazdıkların reklam gibi durmasın.”

Fırsatım olsa da yeniden yapsam dediğiniz şey:
“Bu güzel fikir” dediğim ama sonucunun güzel olmadığı bazı işlerim var. Onları yeniden yapmak isterdim.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Şanslıyım. Çalışmayı çok istediğim reklamcılarla çalıştım. Ayrıca, John Hegarty ve Neil French’le de çalışmak isterdim.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Jose Mourinho.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Okumayan çok şey kaybeder mi bilmiyorum. Hegarty on Advertising bence iyi bir kitap.

Baba mesleği halıcılıkla çalışma hayatına atılan, ardından da reklamcılık kariyerine üniversite yıllarında Ankara’da, Cosmic Creative’e geçişiyle başlayan Mehmet Güney, İstanbul’a geldiğinde kısa bir süre İlancılık’ta, uzun bir süre de Medina Turgul DDB’de çalıştı.

Şu an TBWA/ISTANBUL’da reklam yazarlığı yapan Güney’in dikkat çeken işleri arasında Lig TV, Vodafone “Bi saniye” filmleri ve Maximiles’ın “Bayraklar” basın ilanı kampanyası bulunuyor. Güney’in kariyerinde en gurur duyduğu an ise, Lig TV “Futbol Aşkı” kampanyasından sonra insanların bu filmleri kendilerine uyarlamaları olmuş. Güney, Ayşe Aydın’ın geleceğin ‘yıldız yazarları’ kategorisine layık gördüğü bir diğer isim.

Necati Kaya

Reklam Yazarı, Titrifikir

Sizin için sektörün duayeni:
David Ogilvy.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Tam anlamıyla bir marka sayılmasa da, babamın pastanesinin reklam kampanyasını yapmak isterdim.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Alex Bogusky.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Burak Aksak ile bir akşam yemeği yemek ya da en olmadı bir çay içmek isterdim.

90’lar benim için…
Tsubasa.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Küçük Kara Balık.

“Emeğimin geçmesinden gurur duyduğum kampanya” diye bahsettiği ETİ Balık Kraker kampanyasının sloganının yaratıcısı Necati Kaya, kariyerinin henüz çok başında olsa da şimdiden sektörün dikkatini çekmeyi başarmış görünüyor.

Güzel Sanatlar Saatchi & Saatchi’nin ardından Titrifikir’in kuruluş aşamasında, Kerem Kanık’ın kendisini, gururla andığı o andan- ‘Eti Balık Kraker kampanyasının sloganını yazma becerisini göstermiş olması’ndan- etkilenerek transfer ettiği Kaya, son bir yıldır Titrifikir’de reklam yazarlığı yapıyor. Künyesinde yer aldığı öne çıkan kampanyalar arasında Kliksa relansmanı, Lipton Ice Tea 2014 kampanyası ve Algida 2014 imaj filmi yer alıyor.

Oğuzhan Atlıman

Reklam Yazarı, Alametifarika

İlk işiniz:
Fortis Türk Lirası fonu ilanı.

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
Cannes’da Grand Prix aldığım iş olabilir.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Amnesty International.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Daniel Quinn ve Nicholas Lens.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Tüfek, Mikrop ve Çelik.

Kısa bir müzik kariyerinin ardından 2010 yılında Gram İstanbul’da sektöre yazar olarak giriş yapıyor Oğuzhan Atlıman. 2012 yılında kazandığı Cannes Young Lions ödülü ise onu Alametifarika saflarına kazandırıyor. Falım, Zaman Kardeşlik Zamanı, Pınar Aç Bitir ve Bonus gibi haklarında çok konuşulmuş kampanyaları son bir yılda portföyüne ekleyen Atlıman, birçok marka için jingle bestelemeye de devam ediyor. Serdar Erener fan kulübünün üyesi genç reklamcının, geleceğe baktığında düşlediği Grand Prix dolu günlere kaç saat, gün, ay ya da yıl kaldığını, kuşkusuz, genç yaşta gelen bu başarınının üzerinde yol aldığı doğru belirleyecek.

Onur Aydın

Strateji ve Planlama Direktörü, Alafortanfoni

Bu zamana kadar aldığınız en iyi tavsiye:
Annem: “Oğlum üzerini sıkı giyin!”

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
Fikirlerimin hayata geçtiği her an. Projenin ne kadar büyük olduğunun hiçbir önemi yok. Hepsi eşit derecede gururlu hissetmeme yol açıyor.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Heineken.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Aydın Boysan’la bir çilingir sofrasına ‘hayır’ demezdim.

İktisat biliminin kızgın kumlarında kafası karışık yol alırken, Alafortanfoni’nin strateji ve planlama direktörlüğünün serin sularına atılarak huzuru bulduğunu belirten Onur Aydın’ın listedeki kreatiflerin arasında ne işi olduğunu Demir Çilingir’in sözleri özetliyor: “Her ne kadar strateji alanında çalışsa da yaratıcı süreçlere aktif katkısı ve pek çok yaratıcı kampanyanın temel fikrini oluşturmaktaki başarısı sebebiyle gelecek yıllarda adından çok söz ettirecek.”

Aydın’ın son dönemde ajans mutfağını baştan sona tarayarak, hem strateji hem planlama hem de yaratıcı süreçlerinde yer aldığı işler arasında Vestel ve Koçtaş’ın ses getiren Sevgililer Günü kampanyaları var.

Onur Cengiz

Dijital İletişim Stratejisti, 41? 29!

Ajansta en çok eğlendiğiniz anlar:
Asla gerçeğe dönüş(e)meyecek projeler üzerinde olması gerektiğinden fazla zaman ve yaratıcılık harcadığımız anlar ve Happy Hour (klişe!).

Bu zamana kadar aldığınız en iyi tavsiye:
Hiçbir şeyi varsayıma bırakma. Hata yapmaktan korkma.

Sizin için sektörün duayeni:
“Oralarda” Ted Royer, “buralarda” Erol Batislam, Alemşah Öztürk, Olcayto Cengiz.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Manchester United ve Netflix.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Zaten onlarla beraber çalışıyorum.

Alemşah Öztürk’ün yönlendirmesiyle bir yazılım şirketinde başlayan kariyerin, ‘Sosyal medya sana daha uygun’ tavsiyesiyle reklamcılığa evrilme hikâyesi Onur Cengiz’inki. “İşinde çok iyi ve ‘usta-çırak’ kültürünü yaşatan insanlarla çalışma şansına sahip oldum. Ben de herhalde iyi bir çırak oldum ki, dönüp geçmişe baktığımda gurur duyduğum, geleceğe baktığımda ise beni heyecanlandıran bir kariyerim var” sözlerindeki başarının son yansıması, sosyal medyada da oldukça ilgi çeken ve WWF için yapılan #SonSelfie ve Nutella’nın kişisel etiketleriyle öne çıkan Nutella Sana Özel projesi.

Cengiz kreatif tarafta yer almadığı halde listeye giren yegane kişilerden biri.

Taner Ardalı

Art Direktör, Grey İstanbul

Bu zamana kadar aldığınız en iyi tavsiye:
“Basılı işleri kampanyanın reklam filminin izleneceğini varsayarak tasarlayamazsın.”

Fırsatım olsa da yeniden yapsam dediğiniz şey:
Bir iş yayınlanmadığı sürece sürekli değişebilir, o yüzden o işin yayını sizin de kararsızlığınızı sonlandırır. Kısa zamanlamalar sonucu çıkan işler haricinde yeniden yapsam dediğim iş yok.

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
Yaptığımız işten ziyade, işin süreçlerine sabretmek ve problemlere göğüs germek zor. Yani bizim iş aslında gurur kaynağı olabilecek bir iş değil, ne yaptık ki gururlanalım? Reklam yapıyoruz. En iyi işi yapsam bile gurur değil, kişisel mutluluk ve motivasyon hissederim.

Leo Burnett, Alametifarika gibi ajansların ardından kariyerine Grey İstanbul’da devam eden Taner Ardalı, Engin Kafadar’ın gözünde, “kısa zaman içinde kendilerini geliştiren ve ajans içinde yeni yaklaşımları ile projelere çok ciddi katkıda bulunan biri.” Üstelik yoğun iş temposunun arasında bir de font tasarlamış genç reklamcı.

Uluslararası Linotype tarafından lisanslanan bu font şu anda 2 bin 700 karakterden oluşuyor ve Ardalı fırsat buldukça Avrupa dilleri desteği üzerine de çalışarak yakında tamamlamayı hedefliyor.

Ardalı’nın öne çıkan işleri arasında Caz Yeşili logosu ve Flormar için yaptığı tipografik ambalaj serisi bulunuyor.

Taylan Özgür Akçam

Reklam Yazarı, Concept

Bu zamana kadar aldığınız en iyi tavsiye:
“Berlin’e gel.”

Sizin için sektörün duayeni:
Ali Taran.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
WWF, Nike.

90’lar benim için…
Valla 90’ları görür müyüm bilmem. Görürsem huzurevinde bulursunuz beni (Hiç anlamamış).

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
İçimizdeki Şeytan.

Ajansta en çok eğlendiğiniz anlar:
Sabah kimse yokken müzikle çalıştığım an.

Kariyerini “1 yıla yakın Gram İstanbul, 2 yıla yakın Sportsnet, 1,5 yıldır Concept” şeklinde özetleyen Taylan Özgür Akçam’ın geçtiğimiz yıl künyesine adını yazdırdığı ve Kristal Elma’da TV Büyük Ödülü’nün de sahibi olan çalışması Şekerbank Eko Kredi kampanyası.

Son bir yılda Vestel Çifte Ekran, Radikal Canlı Kırmızı ve Vestel İK ilanları ile dikkat çeken Akçam, bugüne kadar aralarında Fortis, Goodyear, Hürriyet Emlak, TEB, Beko, McDonald’s, Fanatik, Posta, Banvit, Can Bebe, TEGV’in olduğu pek çok markanın yaratıcı süreçlerini üstlendi. Akçam’ın sektörde iz bırakmasını hayal ettiği son işi seçim kazandıran bir reklam kampanyası.

Tolga Ülkümen

Art Direktör, TBWA\ISTANBUL

İlk işiniz:
Esemmat sinek ilacı ilanı.

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
Esemmat sinek ilacı ilanı.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz marka:
Old Spice.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Cihan Akköse, yazarım.

Keşke birlikte akşam yemeği yiyebilseydik…
Uzun süredir görüşemediğim ailem.

Hafta sonu olmazsa olmazınız:
Playstation.

“Sen bence art direktör olma.” Dört yılı aşkın süredir TBWA\ ISTANBUL’da art direktörlük yapan Tolga Ülkümen’in bu zamana dek aldığı ‘en iyi’ tavsiye olarak nitelediği bu sözler, onu meslekten alıkoymaya yetmemiş. Son dönemde Akbank Film Festivali’nin ‘Sinemayı seviyoruz’ ilanlarında ve Beko Bebek Kampanyası’nda imzası bulunan Ülkümen’in, yaratıcı kadrosunda yer aldığı Mobotix Güvenlik Sistemleri için yaratılan ‘Hırsızlara Giriş Yok’ filmi, Cannes Lions 2014’te Film kategorisinde kısa listeye kaldı. Kariyerinde en gurur duyduğu anı ‘Cannes’ olarak özetleyen Ülkümen’in kariyeri- şimdilik -pek çok genç reklamcının aksine tek bir kelimeden ibaret: TBWA\ISTANBUL.

Ufuk Işık

Reklam Yazarı, Rabarba

Fırsatım olsa da yeniden yapsam dediğiniz şey:
4 bin metredeki bir uçaktan paraşütle atlamıştım iki sene önce. Fırsatım olsa paraşütümün açılmadığı o talihsiz güne kadar durmadan atlarım.

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
İlk ilanım gazetede çıktığında çok gururlandım. Hatta hemen anneme gösterdim. O tam olarak ilana yaptığım katkıyı çözemediğinden çekimser kalmış ama yine de tebrik etmişti.

Sizin için sektörün duayeni:
Duayeni bilmem ama bir usta olarak Serdar Erener.

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Maged Nassar

Sosyal medya benim için…
Birilerinin kendini herkes sandığı bir yer.

2000’ler benim için…
Uçan araba beklentime, 56K modemle cevap vermiş yıllar.

Globalde de övgülere mazhar olan ve henüz ikinci haftasında YouTube’da 2 milyon seyirci çeken Kaskosuz Sürücüye Aduket Şoku ve “ajans ve marka için bir özgüven göstergesi” olarak nitelediği, Kıllanan Adam’ı yeniden hayatımıza sokan enpara.com kampanyası.

Bu iki başarılı çalışmanın yazarlığını üstlenen Ufuk Işık, Rabarba’da dijital, geleneksel, mobil demeksizin, tabiri caizse ‘fikrin’ karşısında boynu kıldan ince vaziyette üretmeye ve yazmaya devam ediyor.

Bu zamana dek aldığı en iyi tavsiye olduğunu söylediği “Aman yavrum, iş olsun da”ya kulağını tıkamadığı aşikâr; zira Işık meşakkatli reklamcılık yolcuğunu bıkmadan ve usanmadan yaratıcılık depolayarak yapanlardan.

Umut Pehlivanoğlu

Sanat Yönetmeni, Alice BBDO

İlk işiniz:
Heinrich Böll Stiftung için bir kitap kapağı tasarımı.

Bu zamana kadar aldığınız en iyi tavsiye:
Bu iş yapılacak iş değil.

Sizin için sektörün duayeni:
Ersin Salman

Sosyal medya benim için…
“70 like garanti”.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Yaşam Kullanma Kılavuzu – Georges Perec

90’lar benim için…
Türkçe Pop

2000’ler benim için…
Blues

Umut Pehlivanoğlu kariyerini ‘kısa ve keyifli’ olarak anlatsa da, Derya Tambay’ın onun hakkında söyleyeceği çok daha fazla şey var: “Kimilerini tedirgin edebilecek ölçüde sakin ve soğukkanlı. Tam bir beyefendi. İşini sessizce, aşkın görünen bir konsantrasyonla yapar. Gözünü pek severiz. Bazı gençlerde ‘bu mesleği yapmaya devam etsem mi, yaratıcı kasımı başka bir işte mi kullansam yoksa’ hali görüyorum. Umut devam etme konusunda kararlıysa iyi olur. Meslek için yani…”

Pehlivanoğlu’nun son bir yılda öne çıkan kampanyalarından bazıları, Luppo Sufle, sincaplarıyla bütünleşen Erikli, Cheetos ve kariyer. net çalışmaları. Son söz: Pehlivanoğlu amatör bir müzisyen ve profesyonel jonglör.

Volkan Bintepe

Reklam Yazarı, Y&R İstanbul

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
P&G Moms.

Kariyerinizde en gurur duyduğunuz an:
Kanserli Çocuklara Umut Vakfı, AKUT ve TEGV için çalıştığım anlar.

Sosyal medya benim için…
Gündemi yakalama aracı.

Okumayanlar çok şey kaybeder dediğiniz kitap:
Hayaller Kâhyası – Atilla Atalay

Sizin için sektörün duayeni:
Ajans Ada tayfası.

Fırsatım olsa da yeniden yapsam dediğiniz şey:
Eskişehir’de okumak.

Reklamcılık kariyerine Lowe İstanbul’da stajyer olarak başlayan Volkan Bintepe, geçtiğimiz yıl bahsi sıkça edilen ve Effie başarılarıyla da taçlandırılan ‘Fiat 500L Lansmanı’ ve bilyoner.com kampanyalarının ardındaki kreatif grup arasında yer alıyor. Lowe’ün ardından Leo Burnett’te de 1,5 sene boyunca kalemini güçlendiren Bintepe, geride bıraktığımız Temmuz ayından bu yana Y&R İstanbul’da çalıyor.

Kendi deyimiyle 90’ların samimi ruhu ve 2000’li yılların global dinamizmi arasında olgunlaşan Bintepe’nin bu zamana dek aldığını söylediği en iyi tavsiye, mesleğe olan bakışını da ortaya koyuyor: “Yakalaman gereken ilk okuyucu kendinsin.”

Yiğit Karagöz

Sanat Yönetmeni, Rabarba

İlk işiniz:
Belçika’da staj yaparken Sanat Yönetmeni’nin tıkanmasıyla FIFA 11 işine bulaştım. Bulduğum fikir, dev bir futbol topunu tramvayın önüne takıp, Antwerp sokaklarında hızla gezdirmekti.

Son işiniz olmasını istediğiniz şey:
Korku filmi çekmek

Sizin için sektörün duayeni:
David Droga

Birlikte en çok çalışmak istediğiniz reklamcı:
Thimoteus Wagner (Jung von Matt)

2000’ler benim için…
PC, Walkman, Ankara

Belçika’da tamamladığı grafik tasarımı eğitiminin ardından Türkiye’deki meslek hayatını iki yıl boyunca Daniska’da olgunlaştıran Yiğit Karagöz, son bir yılını Rabarba bünyesinde sanat yönetmeni olarak geçiriyor. İllüstratörlük de yapan Karagöz’ün, geçtiğimiz yıldan bu yana en dikkat çeken işleri kuşkusuz, Finansbank’ın ‘Herkese Finansçı Lazım’ kampanyasına ait. Finansbank 2014 lansman kampanyasının sanat yönetmenliğini yürütmeyi, kariyerinde en gurur duyduğu an olarak anlatan Karagöz, marka için yarattığı yeni görsel kimlikten de aynı gururla bahsediyor. Wieden + Kennedy’nin Nike ekibinde olma hayali bir gün gerçeğe dönüşür mü bilinmez; ama sormakta sakınca yok: Neden olmasın?

Exit mobile version